Artistul Foley

Artistul Foley are rolul de a recrea şi îmbunătăţi anumite sunete din filme, televiziune, radio, jocuri pe calculator, astfel încât să îmbunătăţească materialele şi carenţele tehnologiilor de captare a sunetului. Acesta induce, de fapt, un aspect sonor mai natural materialelor, atenuând zgomotele de fundal sau, cum e cazul animaţiilor, unde nu există sunet captat, îl creează de la un capăt la altul. Intervenţia foley-ului se face în post-producţie, adică în etapa care urmează după filmarea, înregistrarea sau desenarea propriu-zise. În post-producţie se „curăţă” materialul prin mai multe metode, se face editarea, se produc efectele speciale şi câte şi mai câte. E o altă lume, cu totul diferită de cea pe care o poţi vedea, de exemplu, pe un platou de filmare. Dar să revenim la artistul foley. Imaginaţi-vă cum ar fi să vedeţi o înregistrare video în care un om îşi desface o sticlă de apă în mijlocul traficului din Bucureşti, unde zgomotul maşinilor acoperă tot restul ambientului sonor. Tu vezi omul cum desface sticla de apă, dar acţiunea nu e completă pentru că lipseşte partea sonoră. Aici intervine sunetistul în post-producţie care atenuează sau şterge zgomotul din trafic, iar foley-ul imită într-o cabină antifonată gestul omului de pe stradă, înregistrând sunetul specific deschiderii unei sticle de apă. Acum gestul e complet – atât vizual, cât şi sonor; foşnetul hainelor, sunetul paşilor pe caldarâm, pocnituri, bubuituri, trapul cailor pe pământ, sunetul săgeţii care spintecă aerul, toate acestea şi încă multe altele pot fi recreate de către foley. Dar pentru refacerea sau adăugarea acestor sunete, nu vă imaginaţi că foley-ul imită întocmai acţiunea filmată în faţa microfonului, ci caută metode prin care poate provoca acele sunete necesare. Dacă luăm ca exemplu o scenă în care un om violent dă cu piciorul într-o pisică, iar pe fundal se aude impactul pantofului, asta nu înseamnă că foley-ul o să ia o pisică şi o s-o lovească. Va lua, eventual, un piept de pui decongelat şi va provoca acel impact sonor dorit. Aici trebuie menţionat că nici în filme nu se petrec astfel de violenţe, ci sunt doar sugerate, chiar dacă par reale - e vorba de măiestria directorului de imagine! La desenele animate, vă daţi seama ce e veridic şi ce nu – e evident. :) De asemenea, dacă vedem o scenă în care o persoană se plimbă într-un lan de grâu, asta nu înseamnă că artistul foley şi-a luat echipamentul de sunet într-un lan de grâu şi a făcut înregistrarea acolo. Şi nici nu înseamnă că a adus un lan de grâu în studioul de înregistrări. :) Pentru imitarea fâşâitului specific, poţi pur şi simplu călca pe o grămăjoară de fân sau poţi freca uşor în palme banda scoasă dintr-o casetă.

Într-un film de animaţie, toate sunetele sunt adăugate, de la sunetul ronţăitului, până la cel al păsărilor şi vântului. Toate aceste sunete pot proveni dintr-o bancă de sunete sau sunt realizate complet, în studio, de către un artist foley. Este realmente foarte distractiv să fii foley, dar trebuie să fii şi extrem de atent, pentru ca sunetele să fie perfect sincronizate cu imaginea, astfel încât audienţa să nu sesizeze faptul că acestea au fost adăugate după. Pentru a putea fi un bun foley, trebuie să fii creativ, dar şi suficient de tehnic.

VIDEO

FOTO