Sufleor

Sufleorul...suflă cuvinte spre actori. Dar doar atunci când e nevoie. Atunci când actorul trece prin nişte momente mai speciale, mai tensionate, şi îşi uită următoarea replică. Cuvintele salvatoare vin din culise prin şuşoteli, printr-o tehnică numită „şoaptă împinsă”. Este cam dificil de explicat cum funcţionează această tehnică, se poate doar deprinde prin exerciţiu.

Acesta intervine arareori în timpul unui spectacol, poate durează şi un an, chiar doi, până să fie realmente nevoie să salveze un actor, însă atunci când se întâmplă să ceară acea şoaptă izbăvitoare, se confirmă necesitatea indubitabilă a acestuia în orice teatru. De fapt, rolul cel mai important pe care îl joacă sufleorul în timpul unui spectacol este cel de a asigura confortul emoţional al actorilor. Este de-a dreptul reconfortant să ştii că orice s-ar întâmpla, este cineva în culise care îţi va veni invariabil în ajutor. Acum, sufleorul stă în culise şi se mută o dată cu mutarea acţiunii pe scenă. Pe vremuri, locul acestuia era într-un soi de cuşcă realizată în structura scenei. Cel puţin la Teatrul Bulandra, ultima oară când a fost folosită o astfel de cuşcă, a fost acum 15 ani, la punerea în scenă a piesei Şase personaje în căutarea unui autor (în regia lui Liviu Ciulei), în care unul dintre personaje era chiar un sufleor interpretat de un actor. Cuşca a făcut parte din decor, reconstruindu-se astfel modul în care se făceau repetiţiile pe vremea în care a fost scrisă piesa de Luigi Pirandello (1921).

Sufleorul este cel mai solicitat în timpul repetiţiilor, atunci când actorii sunt puşi de regizor să reia anumite replici, anumite gesturi sau scene. Indiferent dacă actorul îşi cunoaşte replicile la perfecţie, în momentul în care este „rupt” firul narativ de intervenţiile repetate ale regizorului, menite să perfecţioneze piesa sau jocul actorului, îi va fi greu să mai ştie la ce replică a rămas – aici intervine sufleor-ul. Cu timpul, actorul va învăţa să facă asocieri între mişcări şi replici, iar lucrurile vor deveni mai simple pentru el.

Alt rol al sufleor-ului în timpul repetiţiilor este cel de a înlocui actorii care lipsesc, însă dacă se întâmplă să lipsească unul dintre actorii principali, atunci repetiţia se suspendă.

Pasiunea faţă de arta spectacolului teatral, loialitatea şi iubirea faţă de actori îşi găsesc un loc special în structura oricărui sufleor. Iar perspicacitatea, vigilenţa şi buna cunoaştere a textului dramatizat sunt nelipsite.

VIDEO

FOTO